Maintenance Research Day 2016

Maintenance Research Day 2016

By: processindustrylab

February 15, 2016

Op 4 februari organiseerden de Technische Universiteit Eindhoven (Rob Basten) en de Universiteit Twente (Alberto Martinetti) gezamenlijk de Maintenance Research Day 2016 die plaatsvond in het NS hoofdgebouw in Utrecht. Tijdens dit eerste event wordt een overzicht gegeven van al het wetenschappelijk onderzoek dat in Nederland en Vlaanderen plaatsvindt op het gebied van maintenance. Het is de bedoeling dat het event jaarlijks gaat plaatsvinden. De dag werd met meer dan 70 deelnemers druk bezocht door PhD studenten, onderzoekers en geïnteresseerde bedrijven. Centraal stonden twee gerenommeerde onderzoekers: Rinze Benedictus van de TU Delft en Ruud Teunter van de Rijksuniversiteit Groningen over hun onderzoek naar continue onderhoudsprocessen en de planning van conditie monitoring. Daarnaast vulden 20 jonge onderzoekers parallelsessies in over uiteenlopende onderwerpen. World Class Maintenace sponsorde de dag.

Maintenance onderzoek van wereldklasse

De Nederlandse en Vlaamse universiteiten hebben relatief gezien een groot aandeel in het wereldwijde wetenschappelijke onderzoek naar onderhoudsprocessen: zeker acht universiteiten voeren maintenance onderzoek uit naar onderwerpen zoals bijvoorbeeld de analyse van faalmechanismen, het optimaliseren van onderhoudsintervallen, de logistiek van spare parts, conditiegestuurd onderhoud en hoe nieuwe business modellen kunnen bijdragen aan efficiënt onderhoud van kapitaalintensieve installaties.

Continue onderhoudsprocessen

Rinze Benedictus, professor aan de TU Delft, pleitte in zijn presentatie voor een nieuwe zienswijze op maintenance. Het ontwerpen en aanschaffen van een nieuw vliegtuig kost vandaag de dag al snel tussen de ongeveer 20-30 miljard euro. Een enorm bedrag waar de operationele kosten nog niet eens bij zijn inbegrepen. De toenemende concurrentie zorgt ervoor dat een vliegtuig 24/7 beschikbaar moet zijn. Onderhoud wordt dan vaak gezien als ‘verloren tijd’. Vanuit het oogpunt van veiligheid wordt dit echter heel anders gezien. Onderhoud om het vliegtuig veilig te laten vliegen wordt als cruciaal bestempeld. Om beide zienswijzen te verenigen, stelt Rinze een oplossing voor: continue maintenance. Als we objecten (materialen, structuren of complete vliegtuigen) hun eigen conditie kunnen laten controleren en wellicht ook zelf hun reparaties uit kunnen laten voeren, bereiken we zowel een maximale veiligheid in combinatie met een maximale inzet. Onderhoud tijdens de operatie, is zijn idee voor de toekomst.

Planning van conditie monitoring

Ruud Teunter, professor aan de Rijksuniversiteit Groningen, gaf een overzicht van onderzoek op het gebied van conditie monitoring: de voordelen en de planning. Nog veel bedrijven werken momenteel met corrigerende en tijdgebonden onderhoudsactiviteiten. Conditie monitoring en daardoor preventieve vormen van onderhoud zijn echter de toekomst. De Rijksuniversiteit Groningen is betrokken bij drie grote onderzoeksprojecten, over onderhoud van rail-infrastructuur (PYRAMIDS), van een offshore windpark (WIND) en in de procesindustrie (CAMPI).

Categories: